
Idag vill vi påminna oss och synskaderörelsen om en skrift på lätt svenska.
Den beskriver NPF-diagnoser i allmänhet på lättläst språk.
Sprid gärna denna skrift vidare. Tag Er en stund ute i landet för att samtala och lära mer……..
Foldern finns här nedan, men går också att ladda ner från vårt mediabibliotek.
LÄTTLÄST OM NEUROPSYKIATRISK FUNKTIONSNEDSÄTTNING
Framtaget 2023 av
LSS- & SOL-gruppen i samarbete med
nätverket SFF och SRF Skåne
Vad menas med NPF?
Neuropsykiatrisk funktionsnedsättning
är ett gemensamt namn
på ett antal diagnoser,
som till exempel ADHD och autismspektrumtillstånd.
Vid neuropsykiatrisk funktionsnedsättning
fungerar hjärnan lite annorlunda
jämfört med för de flesta andra.
Det gör att man kan
känna sig skör och osäker.
Det är medfött, men behöver ibland
inte vara ett hinder genom livet.
Det är svårt att få vardagen
att fungera bra.
Därför behöver man stöd
av andra människor.
Det är lätt att bli missförstådd
och själv missförstå andra.
Det gör att det kan vara svårt
att vara med andra människor.
Man kan ha svårt att berätta
om sina problem
och då kan det också bli svårt
att få rätt diagnos.
Den som har neuropsykiatrisk funktionsnedsättning
kan lättare få depression och känna ångest.
En del dämpar sin oro
med alkohol eller droger.
Andra kan ha mycket energi och en stor drivkraft.
Ibland har man svårt att styra sin energi,
men med rätt stöd kan man få mycket gjort.
En del vill ha allt i en viss ordning
för att kunna fungera.
Man mår bäst av att göra på samma sätt varje dag.
BEHOV AV ANDRA
För att må bra är det viktigt
att ha det bra tillsammans med andra.
Den som har vänner mår bättre.
Det gäller också om man har
neuropsykiatrisk funktionsnedsättning.
Men man måste ofta anstränga sig mer
för att vara tillsammans med andra.
Man kan också vara känslig,
och reagera för ljus, ljud och dofter.
Det är ibland svårt att förstå vad andra menar
och hur man själv ska vara.
Det kan göra att man inte vill
vara med flera människor samtidigt,
eller väljer att vara ensam.
Då kan man behöva hjälp av någon
för att komma ut på olika aktiviteter.
ATT KONCENTRERA SIG
Neuropsykiatrisk funktionsnedsättning kan göra det svårt
att koncentrera sig på det som händer just nu.
Det är svårt att hålla kvar tankarna
på en sak under lång tid.
Många människor med autism
Har speciella intressen.
De kan koncentrera sig länge på samma sak,
Man blir ofta riktigt duktig på sina intressen.
Detta kan bli en tillgång för andra,
Om man får stöd att utvecklas.
SVÅRIGHETER I VARDAGEN
En del personer med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning
har svårt att planera saker och genomföra dem.
Andra med samma diagnos
kan istället planera så mycket
att de aldrig får saker gjorda.
Något som är väldigt viktigt är
att man har lust att göra något.
Människor med ADHD
Gör ofta det som ger dem lust,
Med rätt stöd och uppmuntran
kan man få mycket gjort.
BEHANDLING OCH STÖD
Vid neuropsykiatrisk funktionsnedsättning
är det viktigt att tala med någon
som kan reda ut och förklara.
Det behöver göras på ett sätt
så man själv förstår problemen
och får möjlighet att klara vardagen bättre.
Det är viktigt att skapa
bra och fasta rutiner.
att äta och sova på bestämda tider
och ha något meningsfullt att göra under dagen.
Det gör livet lättare.
Olika yrkesgrupper inom vården
är utbildade för att ge stöd och hjälp till
människor med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning.
